Allpool väike ülevaade sellest, kuidas erinevad grupid capoeira Angolas pille ritta seavad (roda poolt vaadatuna). Üldlevinud on 8-st instrumendist koosnev bateria - tänapäeval puudub atabaque, mis capoeirasse jõudis võrdlemisi hiljuti (candomblést), harva. Räägitakse, et mitme berimbau kasutuselevõtt oli M Pastinha teene, siingi võis ta inspiratsiooni saada candomblést, kus kasutatakse kolme eri kõlaga atabaquet. Varem olid kasutusel ka ganzá ja xequerê, proovitakse isegi kitarri, conga ja muude trummidega.
Olen kuulnud, et pillide asukoht on seotud kõlalise harmooniaga, aga vaadates erinevaid eksisteerivaid kombinatsioone tundub mulle, et asi on pigem oma identiteedi demonstreerimises kui helikvaliteedis. Teatud seaduspärad muidugi on: atabaque asub alati äärel (v. a M Pastinha rodas M Gildo Alfinete sõnul), berimbaude vahel teisi pille ei ole (v. a M Pastinha '50 a videos), pandeirod on alati berimbaude kõrval (v. a M Pastinha '63 a videos).
Tähelühendite selgituseks: V - viola, M - medio, G - gunga - berimbaude levinuimad nimed, tuntakse ka kui vastavalt violat, gungat, berraboid. AT-atabaque, P-pandeiro, R-reco-reco, AG-agogô, B-berimbau, X-xequerê
ACAMCA, M Marrom (RJ)
ACANNE, M Renê
AT-R-AG-P-P-V-M-G (ka peegelpildis)
GCAIG, M Marrom (SP)
G-M-V-P-P-AG-R-AT
Angoleiros do Sertão, M Claudio de Feira Santana
V-M-G-P-P-R-AG-AT
Capoeira Angola Center, M João Grande
R-AG-P-M-G-V-P-AT
AJPP, M João Pequeno
P-G-M-V-P-AG-R-AT
GCAP, M Moraes
AT-P-G-M-V-P-R-AG (ka peegelpildis, berimbaud jäävad oma kohale)
Semente de Jogo de Angola, M Jogo de Dentro
G-M-V-P-P-R-AG-AT
FICA, M Cobra Mansa, M Valmir & M Jurandir
R-AG-P-G-M-V-P-AT
GCFA, M Laercio & M Roberval
R-AG-P-G-M-V-P-AT
Angoleiros do Mar, M Marcelo Angola
G-M-V-P-P-AG-R-AT
Capoeira Angola Zimba, M Boca do Rio
R-AG-P-G-M-V-P-AT
Angola Dobrada, M Rogerio
AT-P-G-M-V-P-R-AG
Ypiranga de Pastinha, M Manoel
R-AG-P-G-M-V-P-AT
ECAP, M Guará
R-AG-P-M-G-V-P-AT
Filhos de Angola, M Camaleão
R-AG-P-V-M-G-P-AT
ABCA, M Lua Rasta
AT-AG-R-P-P-G-M-V
(ABCA-sse on koondunud palju vanu meistreid, kõigi bateriade üleslugemine läheks raskeks)
ECAIG, Mestre Curió
G-M-V-P-P-R-AG-AT (ka peegelpildis)
Angoleiro Sim Sinhô, M Plínio
R-AG-P-M-G-V-P-AT
Venha Ver Angola, Prof Barata
P-G-M-V-P-R-AG-AT
Rei Zumbi, M Zé Baiano
AG-R-P-P-V-M-G (atabaque puudub)
Võrdluseks M Pastinha poole sajandi tagused tegemised:
M Pastinha tänavanõlval
R-B-B-P-P-AG(?)
M Pastinha '63 a videos
R-P-P-B-B(G) > P-P-R-B-B(G)
(arvatavasti G, kuna M Pastinha käes)
M Pastinha '50 a videos
B(G)-P-B-P-X(xequerê)
(arvatavasti G, kuna M Pastinha käes; alguses näidatakse ka mingit sorti trummi ja reco-recot; vahepeal paistab üks pandeirodest vasakul äärel)
M Pastinha õpilase M Gildo Alfinete sõnul aga oli Pastinha bateria selline:
B-B-B-P-(P)-AT-AG-R
Niisiis, ehkki M Pastinhat peetakse capoeira Angola praeguse bateria-kuju algatajaks, on evolutsioon käinud oma rada. Atabaque, mis oli pool sajandit tagasi harvaesinev, on praeguseks peaaegu asendamatu. Selle kasutamine sai mõitlikuks seoses akadeemiate tekkimisega - väljas oli raske neid kaasas kanda (nendega politsei eest põgeneda). Pandeirosid on nii tööstulikke kui käsitöötooteid. Agogô esineb tänapäeval nii metalli- kui puidukujul. Berimbaude vorm on siinkohal ajaga kõige vähem varieerunud.
Mõistagi on pillide "õigesse" järjekorda seadmisest hea roda loomiseks vähe. Kasulik oleks teada ka, millal ja millega mingit rütmi tekitada, seda aga uuri oma kohalikust angola-trennist.
NB! Kirjutis kogu oma ilus ei pretendeeri absoluutsele tõele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar