august 08, 2008

Über-Capoeira-Mees


See mees on kunn (Rahvusvahelise Capoeira Föderatsiooni president prof Sergio Vieira; pildi peal on tegelikult prof Leiteiro - üks minu iidoleid - oma täiesti harilikul päeval, selle impeeriumi imperaatori pilte aga võid vaadata siit: http://www.profsergiovieira.com.br/adicional/capoeira.html) ja kunnid kirjutavad ajalugu oma kasuks ümber nagu nalja:
"Capoeira sündis indaani, portugali ja aafrika kultuuride kohtumisest Brasiilia pinnal. Ajapikku arenedes tekkis sellest kolm suurt sportlikku telge. Esimene, mis nimetati RAHVUSVÕIMLEMISEKS / BRASIILIA VÕITLUSEKS, ilmus 1890 ja metodiseeriti Annibal Burlamaqui [hüüdnimi Zuma] poolt 1928 [raamatus Gymnastica Nacional (Capoeiragem) Methodizada e Regrada]. Teine hakkas kandma nime REGIONAALNE VÕITLUS ja selle meetodid kinnistas Mestre Bimba 1937. Kolmas sai nimeks CAPOEIRA ANGOLA ja tõusis esile 1941 Mestrede Daniel Noronha, Totonho Maré, Livino ja Pastinha mõjul."
Üldlevinud ja täpsem tarkus on siiski selline, et Capoeira Angola on capoeiradest vanim, ehkki tal polnud siis veel seda nime, mille all tunneme teda tänapäeval.
Siis saame veel selle mehe kohta teada, et ta:
"Elu on pühendatud Capoeira organiseerimiseks ja promoteerimiseks. Mitte keegi (!) ei ole Capoeira jaoks selle ajaloo jooksul rohkem teinud. Puu (grupi) asemel istutas ta metsa."
Tausta kohta niipalju, et ta on umbes 45 aastane ja õppinud capoeirat 1980-89 mestre käest, kelle liin ulatub Pastinhani. Ei hakka proovimagi kokku lugeda, mitukümmend föderatsiooni ja liigat ta asutanud on ja kuipalju tsempionaate korraldanud.
Onu pakub muuseas selliseid võimalusi capoeira kaugõppeks ;) nagu:


Vaatan, mis nalja pakutakse ja annan teinekord teile ka teada..
Doktoritöö kirjutas ka muidugi capost: Sergio Luiz de Souza Vieira Da Capoeira: Como Patrimônio Cultural – 2004. Selle peatükist Capoeira – Origem e História leiame:
"Esimest korda nimetati sõna [capoeira] Isa Fernão Cardim (SJ) poolt kirjatöös: Brasiilia Kliima ja Maa kohta, 1577, kust leiab teksti: "Ao lomgo de huma rossa que Frco. Frz., feitor da dita casa tem derrubado, saindo as capoeiras que foram de Anto. Frz.” ehk siis tundub, et juttu majast ja heinamaast. Järgnevates jesuiitide töödes registreeriti uuesti sõna capoeira, kus see tähendas alati sekundaarset [madalat nagu nt võsa] taimkatet. Kuid tänaseni tundub diskussioon selle sõna üle lõputu.
Hollandlaste invasiooni tõttu Bahiasse ja Pernambucosse 17. sajandil, peamiselt alates 1640-ndast aastast, oli Brasiilia rannikul üldine segadus, mis võimaldas paljudel orjadel põgeneda maa siseossa, kus nad rajasid quilombosid ja selle tõttu põrkasid vahel sõbralikult, vahel vaenulikult kokku indiaanlastega. Usutakse, et sõna, mille alge on Tupi-indiaani sõnavaras, kasutati quilombo-neegrite või "negros das capoeiras" ühendis, hiljem tuli sellest "negros capoeiras" ja lõpuks "capoeiras". Tuleb rõhutada, et mitte kunagi pole olnud teateid capoeira kohta üheski quilombos. Niisiis, see, mis varem etümoloogiliselt tähistas "võsa", hakkas tähistama "inimesi" ja nende tegevust "capoeiragem"."


Kui see ülimees capoeirat olümpiale ei vii, siis ma ei tea küll, kes võiks sellega veel hakkama saada. Mitte et sinna eluilmaski oleks vaja ronida..

Kommentaare ei ole:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...