jaanuar 25, 2009

Ajakiri Realidade, veebruar 1967. Autor Roberto Freire


"Bahia, minha Bahia / Bahia do Salvador / quem não conhece capoeira não lhe pode dar valor / Todos podem aprender / general e até doutor / mas pra isso é necessário / procurar um professor / Capoeira não aprende quem não quer / Foi feita pra homem / menino, velho, até mulher / Se queres aprender / vem aqui em Salvador / procura mestre Pastinha / que êle é bom professor" *

See on võitlus, tants, see on Capoeira

Kaks meest hakkavad võitlema. Nad kükitavad üksteise vastas, haaratud mingi imeliku muusika rütmist. Nende taga mängib üks vanamees berimbaud ja laulab laulu, mida kordavad teised viis instrumentalisti. Kõik selle laulu värsid lõpevad sõnaga camarada. Vanamehe nimi on mestre Pastinha. Võitlus toimub tema Akadeemias, Pelourinho linnaosas Salvadoris Bahias. Üks muusikutest võtab mestre käest berimbau, see sirutab käsivarsi võitlejate peade poole. Ta lausub viimase värsi: see on võitluse alguse parooliks. Kaks meest hakkavad capoeiras võitlema lüües enne risti ette, samal ajal kui mestre võtab käed nende peadelt. Tehakse esimesed löögid. Mestre Pastinha neid ei näe, ehkki paistab tunnetavat. Ta on peaaegu pime, kuid teab kõike capoeirast, sest võitles võitmatuna kuni 78-aastaseni. Tema elu lugu saadab peaaegu kogu capoeira ajalugu Brasiilias. Ta jutustab nii:
"Kes seda võitlust näeb, saab sellest paremini aru. See meenutab tantsu, kuid pole seda mitte. Capoeira on võitlus ja vihane võitlus. See võib tappa, on juba tapnud. Ilus! Selle ilusse ongi peidetud selle ohtlikkus. Poisid lihtsalt näitavad [mida võiks teha], löögid ainult riivavad või on peidetud seni kuni vastaseni jõuavad. Aga ikkagi on ta ilus.
"Kõik, mida ma capoeirast arvan, kirjutasin ühel päeval sellele tahvlile, mis on Akadeemia uksel. Ülemisel real on vaid need kolm sõna: Angola, capoeira, ema. Ja all mõte: Orja mandinga vabaduse ootusärevuses; Selle algusel pole meetodit; Selle lõpp on kujuteldamatu ka kõige targemale capoeiristale.

"Ent capoeira alguse kohta on palju lugusid, nii et keegi ei tea, mis on tõsi ja mis mitte. Üks nendest on sebrade mängu oma. Räägitakse, et Angolas oli üks iga-aastane pidu tüdrukute jaoks, kellest said noored naised. Esialgu olid nad preestrite hoole all, olles nii võrdsed abielus naistega. Hiljem, kui rahvas laulis, võitlesid mehed nii nagu teevad seda sebrad, lüües pea ja kapjadega. Võitjate preemiaks oli valida kõige kaunimaid naisi hoolealuste seast. See lugu võib mitte tõsi olla, kuid tänapäeva capoeiristadele meeldiks, kui oleks, sest nende võitudel on samasugused auhinnad...
"Hästi, aga ühes asjas ei kahtle keegi: need olid Angolast toodud neegrid, kes meile capoeirat õpetasid. Võib isegi olla, et see oli päris erinev sellest, mida need kaks meest praegu näitavad. Mulle on räägitud, et on palju kirjapandut, mis seda tõestab. Usun. Kõik muutub. Kuid seda, mida me kutsume capoeira de Angolaks, seda, mida õppisin, ei ole ma lubanud siin Akadeemias muuta. Sellel on vanust vähemalt 78 aastat. Ja saab vanemaks kui 100, sest mu õpilased kannavad mu eest hoolt. Nende silmad on nüüd minu silmad. Nad teavad, et peavad asjaga jätkama. Teavad, et see võitlus on meie kaitseks.
"Neegrid kasutasid capoeirat, et kaitsta oma vabadust. Võib olla, et isegi võitluse nimi tuli sellest. Neeger põgenes metsa. Kui mõni metsakapten talle jälile jõudis, kui nad olid üks-ühele lagendikul, capoeiral - siis oli neegril rohkem vabadust ennast kaitsta.
"Ja samuti räägitakse, et selline mängiv võitlusviis, millega tegeleme tänaseni, oli neegri viis ennast treenida, maskeerides seda ülevaataja ees tantsuga. Arvan, et see on isegi tõsi, capoeirista on justnimelt teeskleja, osav ja salakaval. Jõu vastu, täpselt nii. See on kindel.
"Ent seda, mida saab kasutada enda kaitsmiseks, saab kasutada ka rünnakuks. Capoeira on nii agressiivne kui ohtlik. Kes võidelda ei oska, see lüüakse hoiatamata pikali. Malandrod ja õnnetud avastasid nendes löökides võimaluse rünnata teisi, kätte maksta vaenlastele ja vastu astuda Politseile. See oli capoeira jaoks kurb aeg. Ma sain seda aega tundma, nägin. Dokkide gängid... Vägivaldne võitlus, keegi ei suutnud seda ohjeldada.
"Nüüd, kui rütm on kiirem, tunnen nende kahe mehe väledust ja kujutan ette igat nende lööki tabamas vastast täie hooga. Kujutlen viha, hirmu, meeleheidet, kui neid jalatõukeid tehakse... Kord nägin capoeiristat põgenema ajamas terve patrulli. Teine kord: pimedas ruumis oli üks naine, kui tuli üks tüüp midagi tahtma - mees, kes naist tahab, on alati ootamatu - niisiis, järsku, tabas teda löök, vaid üks, ja mees kukkus vigastatult, teadvusetult või surnult. Jah, mu härra, oli malandrotest capoeiristasid, kes riietusid naisteks, et röövida don Juane.

"Ma tean, et see kõik on must plekk capoeira ajaloos, aga kas revolver on süüdi kuritegudes, mis korda saadetakse? Või nuga? Või kahurid? Või pommid? Mida mulle alati meeldib meenutada, on see, et capoeira tekkis Brasiilias võitlusest orjanduse vastu. Muusikapalades, mis tänaseni on säilinud, on seda aimata. Üks nendest on see, mida praegu lauldakse ja kohe laulan koos nendega:

E, valha-me Deus, camarada. / Väärtusta mind, Jumal, sõber
E, água de beber, camarada. / Vesi joomiseks, sõber
E, que vai fazer, camarada. / Mida hakkad tegema, sõber
E, êle é mandingueiro, camarada. / Ta on mandingueiro, sõber
E, êle é cabeceiro, camarada. / Ta on sasipea, sõber
E, faca de ponta, camarada. / Terav nuga, sõber
E, faca de matar, camarada. / Nuga, mis tapab, sõber
E, o galo cantou, camarada. / Kukk kires, sõber
E, có-có-ró-có, camarada. / Ki-ke-ri-kii, sõber
E, a volta do mundo, camarada. / Maailmaring, sõber
E, é o que mundo dá, camarada. / On see, mis maailm teeb, sõber

"Saagu aru, kes tahab, kõik on peidus nendes värssides, kõik, mida nendest aegadest saati on alal hoitud. Teeme ka nalja; teen ühe ühele nendest kahest võitlejast. Minu häält, ehkki see on vaikne ja kaugelt, nad kuulavad:

E, valha-me Deus, / Väärtusta mind, Jumal,
valha-me Nossa Senhora da Vitória. / väärtusta mind Nossa Senhora da Vitória
Vi êsse menino agora / Nägin seda poissi praegu
lá no reino da glória. / aupaiste kuningriigis
Menino se eu quisesse, / Poiss, kui ma tahtnuks,
(ah, ah, ah) tinha lhe botado fora. / (ha, ha, ha) oleksin ajanud ta sealt välja.

"Capoeira on võitlus, jah, aga on folkloor ja kaunis traditsioon samuti. Ja me säilitame seda puhtana, samal ajal kui kõik loovad koole, akadeemiaid ja teenivad rahva, kunstnike, õpetlaste ja valitsuse respekti. Ütlen meie, meenutades mineviku suuri capoeiristasid. Nood on juba surnud. Igal nimel neist on ajalugu: Bigode de Sêda, Américo Ciência, Bugalho, Amorzinho, Zé Bom Pé, Chico Três Pedaços, Tibirici da Folha Grossa, Doza Homens, Inimigo Sem Tripa, Zé do U, Vitorino Braço Torto, Zé do Saco, Bemó do Correio, Sete Mortes, Chico Me Dá. Isegi ainult hüüdnimede järgi saab aru, millised nad olid, kuidas võitlesid. Ja oli ka kaks naist: Júlia Fogareira ja Maria Homem.
"Kõik nad praktiseerisid puhast capoeira de Angolat nagu mina ja need poisid seal eemal tänaseni. On suuri elavaid capoeiristasid, kes on muutnud viisi, kuidas võidelda, aga on jätkuvalt suured meistrid. Räägin mestre Bimbast, kes praktiseerib capoeira regionali ja Carlos Sennast, kes leiutas capoeira estilizada [stiliseeritud capoeira]. Nüüd, kus ma enam ei võitle, usaldan capoeira de Angola säilitamise oma kahele contra-mestrele: João Oliveira dos Santos ja João Pereira dos Santos - João Grande ja João Pequeno. See on parim, mis Bahias on...
Need värsid tegin nende auks:

Eu tenho dois meninos / Mul on kaks poissi
que se chamam João / kes end kutsuvad Joãoks
um é cobra mansa / üks on taltsas kobra
e outro é gavião. / ja teine on kull.
Um joga no ar (ah, ah, ah) / Üks mängib õhus (ha, ha, ha)
e outro se enrosca pelo chão. / ja teine väänleb mööda maad.

"Need kaks õppisid Akadeemias, ent mina õppisin õnneliku juhuse läbi. Kui olin 10-aastane - ma olin kõhn poiss - siis sai ühest jässakamast poisist mu rivaal. Mul piisas vaid tänavale minemisest - käisin näiteks sisseoste tegemas - kui hakkasime kaklema. Ainult teadsin, et lõpuks pidin alati alla jääma. Nii et käisin häbist ja kurvastusest peidus nutmas. Ühel päeval jälgis üks vana aafriklane oma maja aknast meie kaklust. Tule siia, mu poeg, ütles ta mulle, nähes, et nutsin vihast pärast lüüasaamist. Sa ei saa temaga hakkama, tead, sest ta on suurem ja vanem. Ajal, mida sa raiskad tuulelohet lennutades, tule siia minu cazuá**sse, sest ma kavatsen sulle õpetada väga väärtuslikku asja. Nii ütles mulle see vanamees ja mina läksin. Niisiis ta õpetas mind capoeirat mängima, iga päev natuke, ja ma õppisin kõike. Tal oli kombeks öelda: ära provotseeri, poiss, anna talle [vastasele] ilusti rahulikult teada, mida sina tead. Viimasel korral, kui tüüp mind ründas, andsin talle ainult ühe löögiga teada, milleks olen võimeline. Ja oligi lõpp mu rivaalil, poisist sai isegi imetlusest ja austusest mu sõber. Vana aafriklane kutsus ennast Beneditoks, oli suur capoeirista ja kui mulle mängu õpetas, siis oli vanem kui mina täna.

"12-aastasena, 1902, läksin Merekooli. Seal õpetasin capoeirat kolleegidele. Kõik kutsusid mind 110-ks. Tulin sealt ära 20-aastasena. Elu oli raske, keeruline. Noorte ja vaeste tegevuste tõttu oli mõnikord ka Politsei mul kannul. Lärm tänavatel, praalimine. Kui nad üritasid mind kinni pidada, siis meenus mulle mestre Benedito ja ma kaitsesin ennast. Nad teadsid, et ma mängin capoeirat, seega tahtsid nad mind teiste ees häbistada. Selle tõttu andsin politseile eelarvamustevabalt peksa, aga seda enda moraali ja keha kaitsmiseks.
"Tol ajal, 1910 kuni 1920, olid hasartmängud lubatud. Olin mõnda aega kasiino eest vastutav. Et korda hoida. Aga, ehkki ma olin capoeirista, ei unustanud ma maha üht 12-tollist kahe terava servaga nuga. Professionaalne mängija oli tol ajal alati relvastatud. Nii et see, kes oli nende keskel ilma mingi relvata, finantseeris oma lollust. Nägin palju tänavamässe, verd, aga ei taha jutustada oma kaklustest. Hästi, töötasin vaid siis, kui mu kunst ei andnud mulle elatist. Peale kasiino töötasin saapapuhastajana, müüsin ajalehti, käisin kulda välja pesemas, aitasin ehitada Salvadori sadamat. Kogu aja tahtsin elada oma oskusest. Minu oskus on olla maailja, kunstnik.
"1941 mu elu muutus. See oli Ladeira de Pedral, Liberdade lõpus, Gingibirra linnaosas. Üks minu endine õpilane nimega Aberré, hea capoeirista, nüüdseks surnud, kutsus mind kaasa elama ühele capoeira-rodale. Selles rodas olid ainult mestred. Kõige meisterlikum neist oli Amorzinho, üks tsiviilpolitseinik. Mul kätt surudes pakkus ta mulle, et juhiksin ühte Akadeemiat. Ma andsin eitava vastuse, aga kõik mestred käisid peale. Kinnitasid, et ma olin parim, kes võiks Akadeemiat juhtida ja säilitada ajas capoeira de Angolat. Seega rajasin ma 1941 Centro Esportivo de Capoeira de Angola [Capoeira de Angola Spordikeskus] ja registreerisin Akadeemia 1952. Hakkasin capoeiristadele tunnistusi andma. Minu poisid on diplomeeritud.

"Nad lähevad siit ära, teades kõike. Teavad, et võitlus on täis kavalust ja trikke. Et me peame jääma rahulikuks. Et see pole ründav võitlus, vaid õige aja ootuse oma. Hea capoeirista on kohustatud nutma oma kallaletungija jalge ees. Ta nutab, aga ta silmad ja vaim on erksad. Capoeiristale ei meeldi kallistus ega käepigistus. Parem on heatahtlikkuses alati kahelda. Capoeirista ei pööra ümber nurga rind ees. Tuleb võtta kaks või kolm sammu vasakule või paremale, et näha võimalikku vaenlast. Ta ei sisene majja ukse kaudu, mille taga on pime koridor. Tal on midagi, millega valgustada varjulisi peidupaikasid või ta ei sisene. Kui ta on tänaval ja näeb, et teda jälgitakse, kaob silmapiirilt, taandub end madalal hoides ja seab end taas paremasse positsiooni. Hästi, kui teda siiski ikka jälgitakse, siis on tegemist vaenlasega ja capoeirista valmistab end ette, saagu, mis saab.
"Capoeira de Angolat võib ainult õpetada ilma inimese loomust sundimata, asi on igaühe vabadest ja isiklikest liigutustest kõige parema võtmises. Keegi ei võitle minu moodi, kuid nende [tema õpilaste] omas on kogu tarkus, mida õppisin. Igaüks on omamoodi.
"Ei tohi unustada berimbaud. Berimbau on kõige esimene mestre. See õpetab heli kaudu. See loob vibratsiooni ja õõtsutab meie kehasid. Berimbau koos löökriistadega ei ole kaasaegne arranžeering, ei, see on algusaegadest pärit asi. Hea capoeirista peab peale mängimise oskama berimbaud mängida ja laulda.
"Ja mängimiseks on vaja mängida, ilma et teeks riideid mustaks, ilma et keha maad puutuks. Kui ma mängin, arvatakse isegi, et vanamees on purjus, sest olen lõtv ja lahtivõetud, tundub nagu ma hakkaks kukkuma. Ent keegi pole mind veel maha pannud ega panegi.
"Mul on elus üks moto: mulle meeldib alati altpoolt alustada, et näha, kuidas välja tuleb. Ma pole veel abielus, kuid mul on juba palju lapsi, ehkki kõik on surnud. Mul on praegu üks kaaslanna, kes on hull minuga abiellumise järele. Sellest ma ei tea, kas pääsen. Aga on veel väga vara otsustada. Hiljem, siiani ei ole ma suutnud koguda ressursse, et abielluda. Nälg teeb ruumi paljudele halbadele asjadele. Kui mul oleks vähemalt maja, kus elada, siis ma võtaks naise. Sest maja on see, mis tapab vaeseid ja tapab aju, see sööb pudru, mida lapsed peaksid sööma. Selle tõttu ma ei abiellu ja muu jätan Jeesuse kätesse. Kui poleks Jeesust, siis oleksin rentslis, paludes almust.
"Ja kõik see Brasiilias! Brasiilial on, mida anda, müüa, ära visata ja keelata oma poegadele. Kuid kõik sõltub määrustest. Määrused tulevad välja ja need kaotavad oma jõudu, kaotavad jõudu nagu kaotas jõu Vabadusehüüd.
"Õppisin vaid esimese raamatu järgi, aga korralikult. Ülejäänu õpetas mulle elu. Õpetas nägema. On asju, mida meie näeme ja millest literaadid, õpetajad, poliitikud ei kirjuta. Mulle meeldiks, et oleksin õppinud rohkem, aga kel pole leiba, mida koju viia, saab see jääda sõnaraamatut lugema?
"Inimene võib rääkida kahte keelt, aga üks neist on võlts. Ma ei ole katoliiklane ega candomblést. Ma usun Jumalasse, ühteainsasse. Austan religioosseid inimesi, kui see [austus] on olemas.

"Olen juba piisavalt mööda Brasiiliat reisinud, käisin isegi Aafrikas. Angolas mitte, aga tahan minna. Ainult selleks, et võrrelda siinset ja sealset capoeirat. Kui on ülistamise aeg, siis on Pastinha ees ja taga, aga kui asi on reisimises ja valitsusepoolses abis capoeira de Angolale, siis mind unustatakse. Nii on alati: tööd teeb kole, et ilus saaks süüa. Ma räägin sedaviisi, sest selline on mõtlemismall. See pole mäss looduse vastu. Loodus pole millegiga seotud.
"Oma raamatut capoeira de Angolast kavatsen müüa ja sellega ennast toita.
"Kõige rohkem aitab mind Jorge Amado. Jeesus andku talle jõudu ja julgust. On väga paha ära kasutada ütlust, et ma olen Jorge Amado sõber. Tema on hoopis minu sõber. Kui kellelgi on Jorge Amadot vaja, siis olen see mina.
"Nüüd jääb öelda veel midagi ilusat. Mis ajakirjas ilmub, seda saan ma lugeda, sest poisid Akadeemias koguvad raha, et maksta mu silmade opereerimise eest. Nad ütlevad, et neil on vaja seda, mida veel suudan näha. Ilus, kas pole?"


* - nende vahel, kes saadavad mulle jaanuari lõpuks nende värsside tõlke aadressile sven@capoeiragem.ee, loosin väikse capoeira-nänni (mahub ümbrikusse). Abi saad sõnastikest, mida isegi kasutan: Reverso ja Logos Dictionary. Edu!
** - canzuá või cazuá või quimbé - usukoda, maja, spirituaaltelk

1 kommentaar:

Sven ütles ...

Konkursi pani kinni 1 inimene. Aga tõlkeid võite luuletusest ikka saata, kui maha magasite, saate vähemalt parandatult tagasi..
Järgmise võistluseni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...