jaanuar 21, 2009

Prof Leiteiro teksti osa 4 (lõpp)


FÜÜSILISED LIIKUMISED:

Kehalised liikumised, mille abil suheldakse, on vähesed, sest kuigi isegi PETTELIIGUTUSI oli palju, siis Capoeira demokratsieerimisega, mis oli malandrote ja korrarikkujate hobi, sai sellest sport meeste, laste ja naiste jaoks. Selle vangistamine akadeemiatesse "VÄHENDAS" ohtu, mis tekkis kellegi pahade kavatsuste tõttu, aga muutis asja petteliigutuste osas vaesemaks, ehkki neid kasutati ANGOLAS palju.
Ja Angolas on samuti liikumine nimega Parada de Angola - Passo-a-Dois või Chamada, milles ühe mängija poos määrab ära, kuidas peaks liikuma teine. Kui keegi kükitab berimbau jala juures, käed rusikas ja osutab nimetissõrmega taeva (lae) poole, siis küsib ta võimalust laulda!
Lõpetuseks:
Kui avatud rodaga esinemistel peaks keegi võõras rodasse sisenema, siis vaatavad grupi parimad mängijad või võitlejad kohe roda juhi poole oodates talt pea või silmadega märguannet, et mängu OSTA (vahelt lõigata).

BAASTEADMISED:

Aastast 1975 kuni 1982 külastasin mitmeid akadeemiaid (sel ajal oli neid veel vähe) ja mitmeid rodasid, tutvudes praktiliselt kõigi SUURTE nimedega, osundan:
Touro, Dentinho, Gogó de Ouro, Poeira, Pantera, Neco, Beiçola - Rio põhjaosas.
Lõunaosas praktiliselt kõikide täna riiklikult või rahvusvaheliselt tuntud nimedega:
Peixinho, Camisa, Toni, Garrinha, Nestor Capoeira, Itamar, Lua Rasta, Leopoldina, Neco, Claudio Moreno etc.
See siin on ainult väike osa Nendest Capoeiras:

BAASTEADMISED!

Mis need on? Osata paljusid CHAMADASID, teada, kuidas Angola või Regionali Bateria kokku panna, teada, kuidas Mestre külaskäigul käituda ja kuhu ta Baterias panna, teada, milline Mestretest Baterias LAULAB LADAINHA?
Ainult need, mitte ükski neist või need ja palju rohkem?
Oletades, et BAAS on kõik see, siis Põhjaosas nägin ainult Poeirat Parada de Angolat tegemas, ühtlasi ta ongi nendes asjades üks kõige komplekssem! Lõunaosas tegi [chamadat] ainult Toni kord ja seda minuga, mitte Peixinho, Camisa või keegi teine ülalnimetatuist.
Nad EI TUNNE Chamadasid, TUNNEVAD, aga EI PEA OLULISEKS? Teavad, millal ON ÕIGE AEG NEID KASUTADA?

LOOVUS

Asi, mis on MEIE KUNSTIS pahaendeline, mis jõuab lähedale hulluse piiridele. Vastustustundetud UISUTAVAD Rodas, lähevad ilma vormikohase riietuseta Batizadodele, ristitakse Berimbauga, ühele Angola Mestrele antakse 2 VÖÖD (See tekst oli kirjutatud 01-1997, praegu oleks see juba normaalne, sest on Angola Gruppe, mis kasutavad VÖÖSID), 2 PAARI mängivad ühes Rodas või 3 mängivad omavahel. Teisest küljest neljakordistas loovus liigutuste hulka, mis Capoeiras juba olemas olid, tehes minu arvates vanadel õpetajatel (kaasa arvatud ma ise) võimatuks eksamineerida oma õpilasi pärast kolmandat VÖÖD, sest meil pole füüsilisi võimeid, et teha neid akrobaatilisi saltosid või moraali, et tunnistada, et oleme ajas ja teadmistetasemel seiskunud ja selgelt ei julge nii mõnedki tantsida Parada de Angolas forród, kasutades vabandust, et see on vabatahtlik liikumine Capoeiras.
Novembris, kui saab täis veel üks aasta PASTINHA surmast, ja meenutades teisigi vaimustavaid:
TÄNA MA IMESTAN, KUIDAS CAPOEIRISTA ON VÕIMELINE TEATUD ASJADEKS!
(Seda fraasi ilmestab link, kus: Vend tapab Capoeiras oma Venna)
Capoeiristad on täna võimelised palju rohkemateks asjadeks kui ta [Pastinha] ette kujutas, jõudes päris lähedale Capoeirale nagu tema seda kutsus:
VAGABONDIDE ASI VÕI MIS IGANES!

SÕPRUS - ÜHTSUS:

Mind tuntakse kui inimest, kes läheb mõnda Akadeemiasse, et pärast seda maha teha, aga seal olles kutsutakse mind Mestreks, contra-mestreks või teiste tiitlitega "poiste" poolt, keda kutsutakse Mestreteks.
Kui ma tõesti Mestre olen, siis peaksin pärast Rodat rääkima, kuid üks PAHAENDELINE TRADITSIOON Capoeiras, IMETLUSE+AUSTUSE+SÕPRUSE summa või mõlemad nimetatud on jätnud MEIE KUNSTI KEHVA seisundisse.
Kui sõbrast halvasti rääkida tema majas, lõpeb nii SÕPRUS kui IMETLUS, kui rääkida võõra omas, sõprus ei algagi. Mõnes kohas teenib ÜHTSUS eesmärki, et ebakompetentseted ei oleks häiritud ja mitte selleks, et su asjaajamised otsa lõpeks (Capoeira-uurimine), mis väärib isegi kaikahoope neile, kel on JULGUST sinu koopasse, teisisõnu akadeemiasse, siseneda, nagu minuga juhtus.
Need elemendid EI ole esile tõstetud Suutlikkusest, Armastusest Kunsti vastu, Pühendumusest, teadmiste otsimisest kui Evolutsioonivormist ja ei garanteeri Tiitlit või EGO! NEED on kergitatud Sõpruse ja Imetluse poolt seltskonna osas, kus need toimivad. Kui neist kultus tekib, siis võivad nad isegi EKSIDA, sest sinu VEAD antakse andeks, kui nemad teevad ise sama!

Neile on oluline mõte, mida lugesin grupi Muzenza infobülletäänist 03-1996:
PAREM ON RISKIDA SUURTE JA ILUSATE ASJADEGA SAAVUTAMAKS TRIUMFI JA KUULSUST, KUI TÄIENDADA VAIMUST VAESTE RIDA, KES EI TUNNE EI VÕITU EGA KAOTUST!
Vaene Capoeira:
See ei ole sellele, kes tahab, vaid kellel ON INIMLIKKU MATERJALI, ET SEDA TEHA!

SÜMBOL:

80-ndatel tegi üks RIO Mestre ennast lolliks õpetades metsikuid "loomi", kes koolist välja saanuna korraldasid rodades, Batizadodel ja esinemistel lööminguid ning korraldasid neid ka omavahel, marginaliseerides Capoeirat ja tehes selle tõusu ja aktepteerimist ühiskonnas raskemaks.
Õpilaste "jämedused" tõid mestrele hoobilt halva kuulsuse, nii et ta oli sunnitud ütlema:
ON INIMESI, KES ON AINULT MUSKLID JA AJUVABADUS!
Ja kahjustades TUNNUSTATUD Gruppi, millesse neid integreeris, tegi [see Mestre] nii, et ühe "MEA CULPA"ga võttis tagasi ja formeeris omaenda OLEMUSE! Isegi mõned aastad tagasi representeeris SÜMBOL [ilmselt logo] poole tosina OGARA pärast VÄGIVALDSUST põhjustades HIRMU kui seda nähti roda kõrval, nii et Mestre kuulutas:
KIVIDEST, MIS MU PIHTA LOOBITI, EHITASIN OMALE KINDLUSE!

1975 kuni 1982 käisin palju Rios ringi, kuid mäletan vaid üht särki ühe sümboliga - ühe grupi pantriga - ja teise grupi keskel ühtedele pükstele joonistatud berimbaud. Tol ajal piisas selleks, et teada, kes kelle õpilane on, Akadeemiates käimisest. Tänapäeval piisab pilgust sümbolile särgil, kes on Tüübi "ÕPILANE".
Vanasti oli Capoeirista parim pühapäevarõivas VALGE LINANE ÜLIKOND.
Praegu on Capoeirista parim pidurõivas:
TEMA GRUPI VORM!
Kui kurb: OLEKS TAHTNUD, ET NEIST EI SAA MUAY THAY'D!

HÜÜDNIMI JA DISKRIMINEERIMINE:

Nüüd, kus kehtima on hakanud karmimad Diskrimineerimisseadused, on hüüdnimede panemine muutunud dilemmaks, sest võib kaasa tuua kasvõi kohtuasja! Hüüdnimesid nagu King Kong, Macaco [ahv], Carvão [süsi], Fumaça [tihe suits], Urubu [raisakotkas], Abutre [ka raisakotkas], Chaminé [korsten], Cobra Preta [must kobra] jne ei võeta Capoeiras veel kui halvustavaid, ehkki enamuses baseeruvad need nime saaja välimusel!
Ja nüüd:
Kuidas anda hüüdnimesid, et mitte seadust rikkuda?
Laulma asudes on ka kogu ettevaatus vähene, sest lood nagu:

Urubu penerô foi na galha do pau ou Urubu come milho / Raisakotkas oli oksal või Raisakotkas sööb maisi

on sellest, kui neeger mängib ja võivad tekitada poleemikat pealtvaatajale, keda pole hoiatatud ja kes ei tunne Capoeira "traditsioone"!

Por favor não maltrate este negro / Palun ärge tehke halba sellele neegrile
este negro foi quem me ensinou / see neeger õpetas mind
este negro da calça rasgada / see katkiste pükstega neeger
camisa furada foi meu Professor! / augulise särgiga oli mu Õpetaja!

Teine:

Pega esse negro derruba no chão / Haara see neeger, löö ta pikali
esse negro é danado / see neeger on neetud
esse negro é o cão! / see neeger on koer!

Veel üks:

Ei, é tu que é moleque / Sina oled marakratt
Moleque é tu! / Marakratt oled sina!

Ja:

Dá, dá, dá no negro / Anna sellele neegrile
no negro voçe não dá / selle neegriga sa ei saa hakkama
dá, dá, dá no negro / anna sellele neegrile
se não der vai apanhar! / kui ei anna, siis saad ise pihta!

Pean pihtima, et see viimane pani mind kaigast langetama, eriti selle tõttu, et tol ajal oli ainuke neegripätt capoeiras, keda tundsin, Cham...!
Rõhutaksin, et pole kunagi kuulnud kedagi laulmas:
Dá, dá, dá no branco.... / Anna valgele...

Bimba Käteplaksud ja 1,2,3!?
Kui alustasin 1975 ja kuni RJ'st [Rio de Janeiro] lahkumiseni 1983, olid käteplaksud ametlikud, saates Atabaque rütmi: Tum, Tum, Tá, Tum! See oli nii Camisa Akadeemias, samuti Peixinho omas. Isegi Bahias võivad kõige vanemad rääkida mida iganes, aga minu teada, kes hakkasid neid käteplakse kasutama, mis on samad kui Candomblés, 1,2,3, olid Bimba-tütred, kes oli asja sees!

Nicolalau:
Kui ma capoeiraga alustasin, siis oli tänavarodades ja Akadeemiate avatud rodades päris suur osa "hoolimatuid". Üks selliseid, kes täna on kuulus ja tol ajal oli päris tuntud, võttis osa meie grupi üritusest, varastas mu särgi ja mu sõbra sussid, nii et meie, mina ja Bebeto, hülgasime Õpetaja ajutiselt, et päti väljaheitmist forsseerida. Seega, kui hakkad laulma seda muusikat, pead olema kindel, et rodast ei võta osa ühtegi sellist pätti:

Lá em cima da janela / Seal akna peal
da janela do sobrado / pööninguaknal
tem 2 moças chorando / on kaks neidu nutmas
chorando pra se acabar / nutmas, et see kord lõpeks
por causa de um cordão de ouro / ühe kuldvöö pärast
Que um LADRÃO lhes foi roubar... / sest üks VARAS käis neid röövimas...

Jah, mu Õpetaja L... R...laulis ühte väga imelikku, aga samas naljakat laulu, mille eest võidakse mind kohtusse anda, aga panin ikkagi siia:

Nego véio (Preto Velho) quando vem lá de Aruanda oque é que come? / Must vana, kui sa tuled Aruandast*, mida sa siis sööd?
BUNDA DE MULHER E ...U DE HOMEM (coro) / Naise kanni ja mehe ...i (koor)
Bunda de Mulher e ..u de Homem? / Naise kanni ja mehe ...i?
BUNDA DE MULHER E ...U DE HOMEM (coro) / Naise kanni ja mehe ...i (koor)

Tee silmad lahti: CAMARADA O QUE É MEU [sõber, mis on minu; ühe laulu osa] on PONTO com.br [punkt com.br, arusaamatu väljend], mida ei tohi VENITADA ega VIIVITADA ja kui laulja on hea, oleks parem mitte alustada, sest siis VÕIB MUTUKAS HAMMUSTADA! Said aru?

Maculelês on risk juba väiksem, aga on olemas, selle muusika tõttu:

Nego Nagô quando morre / Nagô** neeger, kui sa sured
morre fazendo Banzê / siis sured kisa-käraga
e o povo vai dizendo / ja rahvas ütleb
Urubu tem que comer / raisakotkas peab ka sööma
Macumbabá, Macumbebê / Macumbabá, Macumbebê
Nego Nagô ta fazendo Fuzuê! ( ou Saruê) / Nagô neeger tegemas mürglit!

Ei Või?
ÜKSKI ÕPILANE ei või öelda, IE MAIO É DEUS [suurem on jumal] PASTINHA KOHTA RODAS, ainult SUURTELE ON LUBATUD!

Samuti suurepärast Mestre Leopoldinha muusikat tohiks/peaks laulma ainult mustanahalised:
Alguém me disse, Pareço Ganga Zumbi! / Keegi ütles mulle, et meenutan Ganga Zumbit!

CAPOEIRAS EI EKSISTEERI VÄLJENDIT 'SEDA EI TOHI', on ainult 'SEDA EI PEAKS'!




* - aruanda, aluanguê, aruandê, aruenda, zaluanda, aluanda - taevas, kus elavad jumalused ja nendega seotud olevused
** - nimi, millega kutsutakse jorubasid või kõiki neegreid Aafrikas Orjarannikul, kes rääkisid või said aru joruba keelest

Kommentaare ei ole:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...