Ajalehe Tribuna da Bahia osas Caderno de Cultura ilmus 30/07/1988 ajalooline Valber Carvalho (ehkki tekstis teine nimi) reportaaž. Järgmisel aastal kutsuti ta esimest korda USA-sse, kus ta varsti jäi New Yorkis paikseks.
Angola. Capoeira vastupanuvõitlus |
VALBER
ROBERTO CARNEIRO
Ühel
päeval kohtas Sérgio Porto, kuulus Stanislaw Ponte Preta, ühel Rio
de Janeiro Ipanema lukstänaval helilooja Cartolat kõnniteel autosid
pesemas ja sai šoki. Kuni eelmise novembrini, enne kui ta pensioni taotles, oli sel, kes Retiros Mataripe tanklast möödus, samuti palju
põhjust šokeerumiseks. 55-aastaselt raiskas üks maailma tähtsamaid
mestreid oma füüsilist energiat, oma osavust ja malíciat mitte
selleks, et gingada ja uutele capoeiristadele õpetusi edasi anda,
vaid selleks, et anda sära ja läiget plateerimiskoja ees peatuvatele räpastele
sõiduautodele. Selline on Brasiilia.
Täna,
"angoleirode" ja kõigi nende rõõmuks, kellele meeldib
capoeira kui rahvakunst, naases João Grande tundide andmise juurde
igal päeval professorite Moraesi ja Cobrinha Grupo de Capoeira
Angola Pelourinho akadeemias. João Grande käis seal vaid nädala
sees õhtuti, kui sai. Pühapäeviti oli kindlalt kohal, hommikuti.
Nüüd elab peaaegu legendaarne mestre capoeirat iga päev, päev
läbi. Nädala sees võivad capoeira angolaga alustajad "tunda
saada" tema malíciat kella 18-st 20-ni. Kella 20-st 22-ni on
juba alustanute kord olla João Grande lähedal. See on unikaalne
võimalus.
KAKS
RISTIPOEGA
"Akadeemias
on kaks poissi/ kellel nimeks João/ üks on taltsas madu/ teine on
kull/ üks mängib kõrgel/ teine väänleb maas/..." Neist
Mestre Pastinha poolt loodud värssidest oma lemmikõpilastele said
ajaloolise Pelourinho akadeemias laulud. Kahe "ristipoja"
nimed olid João; et nende vahel vahet teha, kutsus Pastinha üht
Suureks ja teist Väikseks.
Sündinud
Itagis, Bahia Lõunas, Kaljukitse tähemärgi all, tavatseb João
Grande kuningana valitseda maa lähedal, peaaegu lömitades,
"angoleirode" tüüpilises asendis, et sealt väljuda
kiirete vasturünnakutega tehes jalalööke õhus ja manöövritega,
mille capoeira angola, kõikidest kõige rohkem "juurtega",
võttis üle loomadelt. Jalalööke, pealööke ja rabo-de-arraiasid
imiteeriti analoogsetest liigutustest, mida loomade loomulik
kaitseinstinkt oli täiustanud tuhandete aastate jooksul. Siit
tuleneb, et capoeira angola on kõige lähedasem võimalik
"originaalsele" capoeirale, mida mängisid ohutu tantsu
vormis orjad (et oma isandaid ära petta) Kirde rohumaaks maha võetud
metsades, mida tunti kui capoeirasid, mis hiljem hakkasid viitama
neile, kes seda praktiseerisid. "Kus on neeger?", küsis
ülevaataja. "Ta on seal capoeiras", vastasid ta vennased.
Ei läinud palju aega, kui neist said "capoeirad". Nimi jäi
külge.
ALGUS
Farmitöölistest
vanemate poeg, João Grande, tuli 15-aastaselt Salvadori, et elada
Tororós. Alguses, et elatist teenida, läks ta tööle laadijaks ühte
cachaça-lattu. Irooniline on, et ta ei suitseta ega joo tänaseni, tema
cachaça on capoeira angola, mida ta iga päevaga tunneb ikka enam ja
enam ümber piiratuna, mida ametlik tundetus ja moonutatud
südametunnistused seavad angoleirode vastu. Kurb reaalsus on see, et
iga 10 uue praktiseerija kohta vaid üks eelistab capoeira angolat,
ülejäänud üheksa lähevad praktiseerima regionali. See on üks
stiilivariatsioon, mille lõi Mestre Bimba ja mida mängitakse
seistes, mis võimaldab teha teistest võitlustest pärinevaid lööke.
"Regional on capoeira edasiareng", räägivad selle
praktiseerijad. Angoleirod arvavad, et mitte. "Öeldakse, et me
peaks arenema, aga meile meeldib rütmi, laulu, mängu ja filosoofia
traditsioon, see on capoeira", süüdistavad angoleirod.
Kui arutelud
kõrvale jätta, siis elus on veel vaid kaheksa suurt angoleirost mestret:
Canjiquinha, Paulo dos Anjos, Curió, Virgilio da Fazenda Grande,
Bobó, Bom Cabrito ja kaks Joãod. Just need kaks viimast on tegevad.
Teiste sõnadega, parimat capoeira angolat on võimalik veel õppida.
Mitte lugedes raamatuid, vaid vesteldes ja kogedes võitlust koos
suurte mestretega. "Mestred ei muretse enam filosoofia ega
traditsiooni pärast", tunnistab João Grande ja "lubavad
oma angoleirodest õpilastel teha capoeiraga tuhat imelikku asja".
Waldeloir
Rego raamatus Capoeira Angola kinnitab autor, et Pastinha ei olnud
hea capoeirista. João Grande vaidleb vastu: "Ta oli parim, keda
nägin mängimas, ta oli suurepärane. Tol ajal tegi ta liigutuse,
joonistas selle üles ja pärast saatis Jorge Amadole, et see
jutustaks oma raamatutes", meenutab ta.
Algus oli
huvitav. Ühel pühapäeva pärastlõunal, kohas, mida tuntakse kui
Roça do Lobo, enamvähem seal, kus täna on Av. Centenariol Pedro
Melo Instituut. Oli 1953 ja ta on 20-aastane. Ta nägi üht capoeira
rodat, see oli João Pequeno oma. Teine João oli juba kaks aastat
Pastinha Akadeemias mänginud. "João, kus on su akadeemia?"
"Candeal Pequenos". "Mis päevadel?" "Pühapäeva
õhtul, teisipäeva ja reede öösel". "Kui palju maksab?"
2 mil-réisi (ta teenis 10 kuus). Järgmisel pühapäeval läks ta
sinna ennast kirja panema. Sai tuntuks ja täna on peaaegu elav
legend.
Tal
polnud kunagi hõõrdumist politseiga nagu juhtus Pastinha ajal, ta
ei kakelnud ka kunagi tänaval. "Ma olen juba need leidnud, kes
mu teele sattusid, jätsin selle sinnapaika", tunnistab. Täna
möönab ta, et inimesed, paljud neist, õpivad mängima, et tüli
norida. Ei ole enam seda austust, mis vanasti, ja kõik õpivad
väheke ning tahavad kohe mestreteks saada. "Täna on rohkem
mestreid kui õpilasi", heidab ta ette, meenutades, et
viisakusest pidi ta ootama, kuni Pastinha suri novembris 1981, et saada
contra-mestrest mestreks või tegema nagu João Pequeno, kes küsis
Pastinhalt luba, et avada oma akadeemia. Juhtumisi on mõlemad
akadeemiad täna ühes ja samas Santo Antônio kindluses, endises kinnipidamismajas, nii et João Grande koos Moraesi ja Cobrinhaga ei
aktsepteeri, et ükski õpilane tooks ühegi löögi "väljastpoolt",
mis ei oleks ainult "capoeira angola" oma.
SÜDAMETUNNISTUS
Capoeira
angola tegeleb suuresti capoeira südametunnistuse kui musta
kultuuriga, mis pärineb "juurtest". Seal antakse edasi
aafrika suulise traditsiooni detaile, mis ei käi läbi raamatutest.
"Ainult suurte meistritega koos elades ja vesteldes",
meenutab mestre Cobrinha olles põnevil saamaks teada rohkem
traditsiooni kohta, mida ta praktiseerib João Grande pideval akadeemias
kohalolul. "Käime vahel rääkimas mõne inimesega, kes kutsub
end angoleiroks, aga me ei leia eest midagi", räägib Cobrinha
reisist Kariibi merele, kust plaanib naasta augustis Capoeira Angola
Õpitoaks ja Esitluseks Santo Antônio kindluses.
Õpikoda
toob kokku Bahia ja teiste osariikide nagu Rio de Janeiro, Minase ja
Goiáse angoleirod, mestre Moraesi endised õpilased. Mestre Moraes oli omakorda João Grande õpilane. Nimi on juba valitud: Capoeira Angola,
Vastuvõitlus Orjuse Võltstühistamisele ja niikaua kui see pole
teoks saanud, kogunevad nad iga nädal õpikoda ettevalmistavatel
seminaridel laupäeva pärastlõunati sealsamas akadeemias.
Lõpetuseks
annab João Grande sotsioloog Waldeloir Regole teada, et ta ei olnud
Cobrinha Verde õpilane nagu väidab raamat Capoeira Angola. Tema
ainus mestre oli tagaigatsetud Pastinha. Nii nagu elul on kombeks
inimeste kulul suuri trikke teha, teeb seda temagi saatus: 35
aastat võitleb ta capoeira abil ja selle eest. Oli aeg, kui ta magas vaid
tunni päevas, mis oli pigistatud peatuses autode pesemise ja
Restoran Moenda folklooriliste esinemiste vahele. Täna, pensionil,
on ta tagasi tulemas tegema ainult seda, mis talle meeldib, võideldes
capoeira angola "elu" eest teistest võitlustest
sisseimbuva vastu, ometi ei huvitu tema kuuest lapsest ükski
capoeirast. "Ainult poksist ja kukevõitlusest, capoeira - ütlevad nad - ei anna midagi tagasi", võtab ta kokku. Aga tal
on veel palju ees.
1 kommentaar:
Cartola só foi reencontrado em 1956 pelo jornalista Sérgio Porto (mais conhecido como Stanislaw Ponte Preta), trabalhando como lavador de carros em Ipanema. Graças a Porto, Cartola voltou a cantar, levando-o a programas de rádio e fazendo-o compor novos sambas para serem gravados. A partir daí, o compositor é redescoberto por uma nova safra de intérpretes.
Postita kommentaar