juuli 14, 2008

Peaasi, et üle ei pinguta..


Üks asjalikumaid asju on lugeda prof Leiteiro (aga arva ära ka, kes on pildil) tekste. Tõlgin siia osaliselt sellest, mis räägib kuidas usk ja capoeira omavahel seotud on. Leiteiro oli alljärgneva teksti ümber kirjutanud kellegi initsiaaliga S algava autori raamatust Capoeira ja religioon.

Capoeiristad, alguses, põlvnesid orjadest ja olid seega ka nende religiooni järeltulijad. Nii on täiesti normaalne, et laulutekstid, ideoloogiad ja nii mõndagi muud olid nende religioonide mõjuväljas. Ehkki capoeira ei ole religioon, on religiooni capoeirast väga raske lahutada! Kuuleme ju vahel mõnda inimest ütlemas, et capoeira on tema religioon, elufilosoofia või kogu elu!

Aja möödudes capoeirista profiil muutus, kui capoeiraga ühinesid mitmete erinevate etnoste ja rasside esindajad, mõjutades oma uskude ja tavadega: katoliiklased, evangelistid*, budistid ja teised. Loomulikult hakkas muudes Brasiilia eluvaldkondades juba toimuv ühtesulamine aset leidma ka capoeiristade seas, näiteks joonistasid paljud capoeirad enne mängimist [näpuga maha] Isa nime (ristimärgi), katoliku sümboli. Mõned berimbau-rütmid said katolike pühakute nimed: São Bento, Santa Maria ja ka paljudes lauludes võime täheldada sellist sünkretismi, ühtsustumist.

Praegusel ajal on domineeriv religioon capoeiristade seas katoliiklus ja on selge, et see mõjutab, mida nad mõtlevad, kuidas toimivad, millist muusikat loovad, eluviisi. Me ei tea, kes võivad tulevikus capoeirista spirituaalset elu juhtima hakata, kes teab, võibolla evangelistid.

Religioossus on capoeiras samane igale teisele tegevusele!

Hetkel ei ole capoeira praktiliselt seotud ühegi konkreetse religiooniga ja peegeldab oma osades iga grupi ja iga mestre oma filosoofiat!

Mitte üheski uurimuses religioonide või orixáde** kultuste kohta pole kirjeldatud capoeirat kui religiooni või isegi mainitud mõnda selle osa.

Religiooni aspektist võttes on olemas 3 capoeiraga tegeleja tüüpi:
Esimesed on need, kes on seotud candomblé*** või umbandaga****, inimesed, kes võtavad oma religiooni tõsiselt, mängivad capoeirat, paluvad kaitset ja õige suuna näitamist oma orixált ja pühendavad oma töid neile. Nad saavad aru sellest, mida teevad!

Teine tüüp on need, kes pole seotud ei candomblé ega umbandaga, ütlevad, et capoeira pole kuidagi seotud religiooniga, kuid ilma enese märkamata seovad capoeira religiooniga. Omale aru andmata laiendavad seltskonda, kes laulab pühakutest, orixádest, mestiitsimuusikat ja muud. Sõlmivad Senhor do Bonfimi'* lindikesi oma berimbaudele, põimivad oma koreograafiatesse orixá-tantsude samme, teevad ristimärgi enne mängu!

Kolmandad on need, kes päriselt vaeva näevad, et capoeira religioonist lahutada. Sunnivad ennast teadlikult mitte laulma ega kasutama midagi, mis seoks capoeira religiooniga!


Siinkohal toonitab Leiteiro veel juba öeldut: Religioossus on capoeiras samane igale teisele tegevusele! Ehkki capoeira ei ole religioon, oli/on religiooni capoeirast väga raske lahutada!


Mestre M. Bahiast [ilmselt M Moraes] ütleb:
Täpsustan: kui räägime sellest capoeira ja religiooni seosest, saame rääkida vaid capoeira angolast! Teise capoeira stiili (capoeira regional) loomisega kaasnes religioosse aspekti eemaldamine. Olla usklik, on olla ühenduses esivanematega ja kui sellest lahti ühendada, ei ole capoeira enam Aafrika manifestatsioon! Capoeira võib olla usk mõnede jaoks ja sisaldada usku teiste jaoks!


* evangelism - uuema aja pealekäivamate viisidega jumalakuulutamine, tihti kõneldakse sellest negatiivsetes toonides
** orixád - afrobrasiilia jumalused, kaitsjad, aitajad ja karistajad; nendest kunagi pikemalt
*** candomblé - afrobrasiilia üsnagi salajased ja väga pühad rituaalid: mängitakse atabaquesid, tantsitakse, kuni seestutakse oma jumaluse poolt
**** umbanda - samuti afrobrasiilia religioon, seob katoliiklust spiritualismiga
'* Nosso Senhor do Bonfim / Meie Hea Lõpu Issand - kaitsepühak, keda kujutatakse ristilöödud Jeesusena. Temanimelisest kirikust Salvadoris, Bahias, saab mälestuseks osta värvilisi võluväega lindikesi

PS Küsisin M Marromilt, kas ateistil oleks kohane laulda katolikke viiteid täis laule. Ta oli tolerantne ja arvas, et kui kuidagi muidu ei saa, siis saab nt jumala lauludes asendada berimbauga, kuid kuna tegemist on ajaloolise kunstiga, siis liiga palju asendades poleks asi enam see, mis oli ja on.
Peaks veel arvamusi küsima, kuid kui aus olla, meeldib mulle capoeira sellisena nagu ta on. Ma paigutaks ennast sinna teise capoeirista-gruppi, ainult väikse vahega - teades, mida teen ja mitte üle pingutades!

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

on jah asjalik.

saada mailile mõned ladainhad ja mõned teised lood, mida tavaliselt trennis laulame..ja sul mussi koos kirjutatud sõnadega on?

folha verde.

ja muide, trenni ei tulnud sellepärast, et olen türil. tead ju küll..kaevan maad :P

Olen Mere Käsi ütles ...

tseki, mul on enamus oma lemmik-ladakaid blogis olemas, lehe allosas saad klikkida ka Capoeemide lingile, nii saad kõik lood korraga üksteise järel.

sa seda CD-d ei saanud v, jagasin talve poole, 10 looga..

tean küll, et türil grillid :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...