juuni 17, 2008

Nestor Capoeira kirjutatu kohta



Juba 13 a tagasi võisite lugeda Nestor Capoeira The Little Capoeira Book'ist järgmisi olulisi aspekte capoeira ajaloo kohta:

[...] saksa kunstniku Rugendase kirjeldus. Joonistus [1835], millele ta pani nimeks “Capüera, danse de la guerre” (“Capoeira, sõjatants”) ja kirjeldus sinna juurde, on üks esimestest ürikutest capoeira kohta:

Mustadel on veel üks palju vägivaldsem võitluslaadne ajaviide – capoeira: kaks võitlejat viskuvad teineteise poole, üritades peaga lüüa vastase rindkeret, samal ajal vasturünnaku vältimiseks küljelt-küljele hüpeldes ja suure osavusega teisi manöövreid kasutades. Teineteist rünnates juhtub, et vastased suure jõuga peadpidi kokku põrkavad ja pole haruldane, et mäng mandub kakluseks, kuhu ka noad sisse tuues sport veriseks muudetakse.
Rugendase kirjeldusest puuduvad akrobaatilised hüpped, maadligi sooritatud liikumised, jalalöögid, muusikainstrument berimbau, mis pole veel capoeira juurde jõudnud.

Nendel päevadel saatsid capoeirat atabaque (sarnane congatrummile), käteplaksutamine ja laul nagu näidatud Rugendase joonistusel.

[...]

On palju valesid teooriaid capoeira tekkimisest. Vastavalt ühele paljulevinud teooriale on capoeira võitlus, mis maskeeriti tantsuga, et peita seda valgete orjapidajate eest. See on ebatõenäoline, sest kui 1814 capoeira keelustati, keelustati ka kõik muud kultuuriväljundid, kaasa arvatud tants. Poleks ju olnud mõtet peita keelustatud capoeirat keelustatud tantsu taha.

Teine teooria räägib, et mucumbedel Angola lõunaosas oli pühitsemisrituaal (efundula), kus tüdrukustest said naised. Selle sündmuse puhul tantsisid noored sõdalased n’golo’t ehk “sebrade tantsu” - sõdurite võitlustantsu. Vastavalt sellele teooriale oligi n’golo capoeira ise. Teooria esitas Camara Cascudo (Folclore do Brasil, 1967), kuid aasta hiljem hoiatas Waldeloir Rego (Capoeira Angola, Editora Itapoan, Salvador, 1968), et see teooria tuleb üle vaadata, kuni pole korralikult tõestatud (mida siiani pole juhtunud). Kui n’golo eksisteeris, võis see olla vaid üks tantsudest, mis capoeira sündimisele kaasa aitasid (Bira Almeida, 1986 Capoeira - A Brazilian Art Form).

Kolmas teooria seob Zumbi, legendaarse Quilombo dos Palmares'e (orjusest põgenenute ühiskond) liidri, capoeiraga ilma igasuguste andmeteta subjekti kohta.

Kõik need teooriad on väga tähtsad, kui me püüame mõista capoeirat ümbritsevat müüti, kuid neid ei saa võtta kui ajaloolisi fakte tuginedes vaid infole, mis meil tänaseks päevaks olemas on. Võibolla meie esitatud teooria, et capoeira on segu erinevatest aafrika tantsudest ja võitlustest, mis ilmnesid Brasiilias peamiselt 19. sajandil, kummutatakse tulevikus samuti.

* * *

Nii et selline info siis lisaks blogi algul tõlgitud M. R. Assunção omale.

Kommentaare ei ole:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...